مقالات

آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان

فروش تجهیزات مهدکودک
بازی های رایانه ای (بازی رایانه‌ای کودک) برای کودکان و نوجوانان بیش از حد مجاز آسیب هایی از جمله آسیب جسمانی و آسیب روانی و تربیتی را به همراه دارد.
بازی های رایانه ای (بازی رایانه‌ای کودک) با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج دنیایی از هیجان را به انسان های تشنه ی جنب و جوش ارزانی می کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده وار مطیع خود می سازد و به عالمی از تخیلات می برد که خود را قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.
این بازی ها با ترفندهای مختلف چنان تاثیری بر فکر و اعصاب فرد می گذراند که در واقع خود او نیز جزئی از این مجموعه ماشینی می شود. (بازی رایانه‌ای کودک)

آسیب‌های جسمانی کودکان:

۱_ چشم: چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت تاثیر نور قرار می گیرد و دچار عوارض می شود، تحقیقات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند به قدرت بینایی و ذهنی شان تا چه اندازه فشار می آورند.

۲_ اعصاب: اعصاب کودکان و نوجوانان به علت درگیر شدن شدید او در ماجرا و بازی فشار عصبی زیادی را بر خود وارد می کنند.

۳_ ستون فقرات: به دلیل اینکه کودک تا ساعت ها در وضعیتی ثابت می نشینند ستون فقرات و استخوان بندی او دچار اشکال و در نتیجه به آرتروز مبتلا می شود همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار به نسبت ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

۴_ سلامت روانی: هیجان دائم در حین بازی بر سازواره ی فرد اثر می گذارد و برای دستگاه گردش خون و گوارش او تاثیرهای منفی دارد این هیجانات کاذب همچنین سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد. (بازی رایانه‌ای کودک)

۵_ سلامت پوست: پوست فرد همواره در معرض بمباران پرتوهایی قرار می گیرد که از صفحه نمایشگر رایانه ساطع می شود و در طول زمان می تواند آسیب های بیشتری به پوست برساند.

۶_ ایجاد بیماری صرع: ایجاد تهوع و سرگیجه به ویژه در کودکان و نوجوانان که زمینه صرع دارند از دیگر عوارض این بازی ها است که در طول زمان فرد را به بیماری های مختلفی مبتلا می کند.

آسیب‌های روحی کودکان:

۱_ تقویت حس پرخاشگری: مهم ترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی آن ها است و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیرو های به اصطلاح دشمن بجنگد استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد.

خشونت مهم ترین محرکه ای است که در طراحی جدیدترین و جذابترین بازی های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود و چهره های معروف هالیوود که در فرهنگ ما انسان ها ضد ارزش و غیراخلاقی هستند در این بازی ها به صورت قهرمان های شکست ناپذیر جلوه نمایی می کنند.

۲_ انزوا طلبی: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درونگرا می شوند در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند. روحیه انزوا طلبی باعث می شود که کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

۳_ تنبل شدن ذهن: در این بازی ها به دلیل اینکه کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازند و کمتر دخل و تصرف در آن ها پیدا می کنند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.

۴_ تاثیر منفی در روابط خانوادگی و دوستانه: با توجه به اینکه در کشور ما نیز زندگی یه طرف ماشینی شدن پیش می رود و در برخی از خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یک شغل دارند خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده ی زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند و حالا نیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه اضافه بر این وضعیت شده و مشکلات را دو چندان کرده است. (بازی رایانه‌ای کودک)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *