بازی و یادگیری دست به دست هم می دهند.
بازی و یادگیری چگونه با یکدیگر مرتبط هستند
در این مقاله نظرات پروفسور پیرککو سیکلندر، محقق یادگیری و استاد دانشگاه اوولو را بررسی می کنیم.
یک بازی مناسب با تحریک کل بدن و یادگیری در سیستم عصبی باعث یادگیری می شود.
بازی هایی که با فعالیت های بدنی همراه باشند، حافظه را تقویت کرده و موجب خلاقیت ذهن و یادگیری می شود.
برای رسیدن به ایده آل کودکان باید بصورت خاص در زمینه طراحی زمین بازی مشاوره و بررسی انجام گیرد.
“بازی راهی برای کودکان است تا آنچه را که قبلاً آموخته اند پردازش و به کار گیرند.
هدف بازی استفاده از تخیل و یادگیری کودکان برای درک الگوها و علیت ها است.
بازی، عرصه ای برای پرورش ذهن خلاق، گذشتن از مرز امور روزمره و رسیدن به راه حل های جدید است.
یکی از کارهای خوبی که در جهت پرورش خلاقیت ها و توانایی های کودکان می توان انجام داد، طراحی بازی هایی است که محیط اطراف کودکان را درگیر کند.
بازی کردن همچنین قوانین فیزیک و مهارتهای حرکتی و اساسی زندگی را به کودکان می آموزد.”
پروفسور پیرککو سیکلندر، محقق یادگیری و استاد دانشگاه اوولو
بازی کردن راهی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی است.
بازی کردن به کودکان کمک می کند تا حالات مختلفی از احساسات را تجربه کنند
برای مثال رشد احساسات و کنترل احساسات را یاد بگیرند.
از دیگر مهارت هایی که کودکان در فضاهای بازی یاد می گیرند، فکر کردن به صورت استراتژیک و مهارت های حل مسئله می باشد
این طور که کودک باید با تأمل و فکر کردن بر حرکات خود، تصمیم گیری کند، که می خواهد مسیر بازی خود را چگونه پیش ببرد.
مطالعات نشان می دهد که نقش آفرینی برای یادگیری بسیار مهم است.
بازی به کودکان فرصتی می دهد تا خود را در موقعیت های مختلف قرار دهند
کودکان در بازی به نوبه خود چیزهایی را از دیدگاه رهبران و پیروان تجربه می کنند.
پروفسور سیکلندر می گوید : انتخاب مسیر بازی و ایفای نقش ها یک تجربه یادگیری است
زیرا کودکان نیاز دارند تا از تجربه، درک و دانش قبلی خود در مورد موضوع استفاده کنند.
بازی کردن، خود فرصتی برای جمع آوری دانش جدید از طریق دیگران است.
بازی نوعی یادگیری فعال است
جنبه های فیزیکی بازی، هم ذهن و هم بدن کودکان را به چالش می کشد و در مورد استقامت و توانایی های کودکان می توان بازخورد هایی را دریافت کرد.
بازی فرصتی برای کودکان است تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند.
بچه ها بازی را نوعی سرگرمی فعال می دانند.
مثلاً تماشای تلویزیون با بازی کردن یکسان نیست.
تحرکات ناشی از بازی کودکان را هیجان زده می کند و آنها را با انگیزه نگه می دارد.
تحقیقات مغز نشان می دهد که بدن انسان به طور کلی و به شکل یک مجموعه عمل می کند.
به این معنی که فعالیت های بدنی،ذهن را نیز تحریک می کنند.
ذهن و بدن همزمان با هم کار می کنند و برای تقویت ذهن، باید بدن را هم تقویت کرد.
به همین دلیل نمی توان اهمیت حرکت را نادیده گرفت و یادگیری باید یک فرایند همراه با تحرک باشد.
همه ما می دانیم که چگونه مقدار کمی تحرک و ورزش می تواند به طور ناگهان ذهن را به آرامش برساند
ورزش می تواند مشکلاتی را که حتی مدت زمان طولانی ای در ذهن شما بوده است را حل کند.
پردازش اطلاعات جدید در مغز نیاز به زمان دارد، به همین دلیل مهم است که بدن خود را در طول زمان یادگیری یا بعد از آن فعال نگه دارید.
یک زمین بازی ایده آل، باید برای تمام سنین طراحی شده باشد
در دنیای زمین های بازی، تطبیق پذیری مهم ترین نکته است.
طراحی بهینه زمین بازی باعث تحریک فعالیت های مختلف، جذب انواع مختلف کاربران و مخاطبین گوناگون می شود.
فناوری های جدید امکان ساخت نسل جدیدی از بازی ها با ابعاد مختلف، مناسب برای سنین و سلایق متفاوت را فراهم می سازند.
تجهیزات جدید دیجیتالی می توانند به گونه ای طراحی شوند که به کودکان بازخوردی در مورد پیشرفت یا نکاتی برای انتقال بازی خود به سطوح بالاتر ارائه دهند.
پروفسور سیکلندر معتقد است که برای طراحی عالی و بی نقص زمین بازی نیاز به حرفه ای ترین های این حیطه است، یعنی کودکان.
وی گفت :”باید به طور مخصوص از نظرات و ایده های کودکان در زمینه طراحی زمین بازی مشاوره گرفت.
این کودکان هستند که در نهایت از زمین بازی استفاده می کنند.
روند طراحی می تواند یک تجربه یادگیری و فرصتی برای کودکان باشد تا از تخیل خود استفاده کنند.”
منابع :
صفحه رسمی پروفسور پیرککو سیکلندر
مقاله PLAY IS ACTIVE LEARNING